Zdjęcie

W ROKU SZKOLNYM 2024/25 NASZA SZKOŁA BIERZE UDZIAŁ

W XVIII EDYCJI OGÓLNOPOLSKIEGO PROGRAMU EDUKACYJNEGO

„TRZYMAJ FORMĘ”.

W PROGRAMIE W BIEŻĄCYM ROKU SZKOLNYM BIORĄ UDZIAŁ UCZNIOWIE NASZEJ SZKOŁY

 Z KLAS V  I VII

Uczniowie klas piątych i  siódmych  w I półroczu  roku szkolnego 2024/2025 przystąpili  do programu promującego  zdrowy  styl życia  - TRZYMAJ  FORMĘ. 

Klasa 5a z wychowawczynią  p. Barbarą  Sobczak  przy współpracy oddziału  ,,0"
(wychowawczyni  p.  Dorota  Grzenkowicz) zrealizowała projekt  ,,Ruch jest  łatwy " - jak zamienić  bierność  na aktywność? Uczniowie  rozmawiali  na temat  własnych  aktywności  fizycznych, wspólnie  wykonywali ćwiczenia  sportowe.  Odegrano również  inscenizację  teatralno-ruchową pt. ,,Rzepka ". 
Podsumowaniem projektu  była rywalizacja sportowa, podczas  której  wszyscy  byli  zwycięzcami!
Zdjęcie
Zdjęcie
Zdjęcie
Zdjęcie
Zdjęcie

Zdjęcie

klasa 5b : W ramach realizacji projektu Zdrowe drugie śniadanie, którego celem było promowanie zdrowych nawyków żywieniowych wśród dzieci, przeprowadzono  działania edukacyjne i praktyczne. Miały one na celu zwiększenie wśród uczniów świadomości na temat znaczenia zdrowego odżywiania, w szczególności spożywania pełnowartościowych posiłków w szkole, w tym drugiego śniadania.
W realizacji projektu brało udział 25 uczniów z klasy 5b.
image0000031.jpeg[small]  
 image0000051.jpeg[small]  
 image0000071.jpeg[small]
 image0000021.jpeg[small]
 
klasa 7a: Każdy jest kowalem swojego losu- makieta Talerza Zdrowia

Uczniowie klasy 7a przystąpili do projektu TRZYMAJ FORMĘ.
Dowiedzieli się na temat:

1) świadomości żywieniowej
2) nawyków żywieniowych
3) aktywności fizycznej- Ile wysiłku fizycznego dziennie?, Jakie jest zużycie energii podczas wykonywania różnych czynności i uprawiania najpopularniejszych aktywności?
4) proporcji poszczególnych grup produktów w optymalnie zbilansowanej diecie.

Wspólnie przygotowali gazetkę klasowej- prezentacja Talerza Zdrowia.
Zaprezentowali ją wśród uczniom z innych klas i rodzicom podczas wywiadówki.
img_6673.jpeg[small]img_6674.jpeg[small]
7 b: Trzymaj formę - Zdrowy styl życia

W ramach realizacji projektu Zdrowy styl życia, którego celem było promowanie i wdrożenie zasad zdrowego stylu życia wśród młodzieży, przeprowadzono zajęcia edukacyjne Projekt miał na celu zwiększenie świadomości na temat znaczenia
zdrowego stylu życia ( zbilansowanej diety, regularnej aktywności fizycznej, zdrowym śnie, unikanie używek oraz jak zarządzać stresem i utrzymać równowagę emocjonalną.

W realizacji projektu brało udział 23 uczniów z klasy 7b.

Na zajęciach  uczniowie tworzyli makietę talerza zdrowego żywienia-
uświadomienie uczniom zakresu grup produktów żywieniowych, które powinny znaleźć się w codziennej, prawidłowej zbilansowanej diecie. Uczniowie dowiedzieli się jakie są polskie nawyki żywieniowe na tle innych krajów( Niemiec, Włoch, Francji) , dokonali analizy tradycyjnych potraw kuchni polskiej pod kątem ich miejsca na Talerzu Zdrowego Żywienia. Poznali nawyki żywieniowe mieszkańców innych krajów oraz rolę aktywności fizycznej.
Przeprowadzili debatę na temat zdrowego stylu życia- uczniowie
dyskutowali na temat prawidłowego odżywiania się, aktywności fizycznej, stresu, uzależnień pod katem długości życia człowieka oraz na temat tego, jak długo może żyć człowiek i jakie czynniki mają wpływ na jego długość życia.
 
img_6671.jpeg[small]
img_6672.jpeg[small]

GŁÓWNYM CELEM PROGRAMU JEST :

- KSZTAŁTOWANIE NAWYKÓW PROZDROWOTNYCH DZIECI I ICH RODZIN

POPRZEZ PROMOCJĘ ZASAD AKTYWNEGO STYLU ŻYCIA I ZBILANSOWANEJ DIETY.

CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU TO:

- POGŁĘBIENIE WIEDZY O ZNACZENIU ZBILANSOWANEJ DIETY I AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ DLA ORGANIZMU CZŁOWIEKA

- KSZTAŁTOWANIE POSTAW I ZACHOWAŃ ZWIĄZANYCH Z PRAWIDŁOWYM ŻYWIENIEM, ODPOWIEDNIĄ JAKOŚCIĄ ZDROWOTNĄ ŻYWNOŚCI I AKTYWNOŚCIĄ FIZYCZNĄ

- DOSTARCZENIE WIEDZY O INFORMACJACH ZAMIESZCZONYCH NA OPAKOWANIACH PRODUKTÓW SPOŻYWCZYCH I UMIEJĘTNOŚCI KORZYSTANIA Z NICH

REALIZACJA PROGRAMU OPARTA JEST NA METODZIE PROJEKTU.

PROJEKT SKŁADA SIĘ Z CZTERECH ETAPÓW :

- PRZYGOTOWANIA

- PLANOWANIA

- REALIZACJI

- PREZENTACJI

UCZNIOWIE MUSZĄ BYĆ AKTYWNI WE WSZYSTKICH ETAPACH

W roku szkolnym 2023/24 nasza szkoła przystąpiła do udziału w XVII edycji OGÓLNOPOLSKIEGO PROGRAMU EDUKACYJNEGO pod nazwą „TRZYMAJ FORMĘ”.

W PROGRAMIE W BIEŻĄCYM ROKU SZKOLNYM BIORĄ UDZIAŁ UCZNIOWIE NASZEJ SZKOŁY Z KLAS :

V A, V B, VI A, VI B

GŁÓWNYM CELAMI PROGRAMU SĄ :

- KSZTAŁTOWANIE NAWYKÓW PROZDROWOTNYCH DZIECI I ICH RODZINPOPRZEZ PROMOCJĘ ZASAD AKTYWNEGO STYLU ŻYCIA I ZBILANSOWANEJ DIETY.

- POGŁĘBIENIE WIEDZY O ZNACZENIU ZBILANSOWANEJ DIETY I AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ DLA ORGANIZMU CZŁOWIEKA

- KSZTAŁTOWANIE POSTAW I ZACHOWAŃ ZWIĄZANYCH Z PRAWIDŁOWYM ŻYWIENIEM, ODPOWIEDNIĄ JAKOŚCIĄ ZDROWOTNĄ ŻYWNOŚCI I AKTYWNOŚCIĄ FIZYCZNĄ

- DOSTARCZENIE WIEDZY O INFORMACJACH ZAMIESZCZONYCH NA OPAKOWANIACH PRODUKTÓW SPOŻYWCZYCH I UMIEJĘTNOŚCI KORZYSTANIA Z NICH

Zapraszamy na zapoznanie się z opisem oraz na fotorelację z pierwszych zajęć w ramach programu w I semestrze roku szkolnego 2023/24

KLASA VI B

„Zdrowy styl życia”

W ramach programu ,,Trzymaj formę’’ uczniowie klasy VI B postanowili zaangażować się w przygotowanie oraz przeprowadzenie warsztatów dla uczniów klas 0, IIa, Ia, i Ib.

Celem projektu było promowanie zdrowego stylu życia, aktywności fizycznej oraz budowanie świadomości zdrowotnej wśród młodszych uczniów.

Uczniowie rozpoczęli pracę od zgłębienia wiedzy na temat zdrowego stylu życia i znaczenia aktywności fizycznej.

Następnie, przygotowali prezentacje, która zawierały informacje o korzyściach zdrowego stylu życia, rodzajach aktywności fizycznej, a także omówienie zasad prawidłowego odżywiania się.

Uczniowie zaangażowali się również w przygotowanie różnorodnych materiałów edukacyjnych, takich jak plakaty, ulotki, karty pracy. Każdy z uczestników miał określone zadanie, co sprzyjało zróżnicowaniu materiałów i dostosowaniu ich do różnych grup wiekowych.

Po przygotowaniu prezentacji, uczniowie przystąpili do etapu praktycznego, czyli przeprowadzenia warsztatów dla klas 0, Iia, Ia, i Ib.

Podzielili się na zespoły, aby każdy mógł skoncentrować się na innej grupie uczniów.

Warsztaty obejmowały różne formy aktywności, takie jak krótkie zajęcia sportowe, gry ruchowe, a także warsztaty plastyczne związane z tematyką zdrowego stylu życia. Przystosowali działania do wieku uczestników, dbając o to, aby warsztaty były zarówno edukacyjne, jak i dostarczały radości i satysfakcji.

Projekt spotkał się z dużym zainteresowaniem zarówno ze strony uczniów, jak i nauczycieli. Uczniowie klas 0, Iia, Ia, i Ib aktywnie uczestniczyli w warsztatach, zadając pytania i wykazując zainteresowanie tematem zdrowego stylu życia.

Wnioski z projektu są obiecujące. Widać, że taka forma działań edukacyjnych może przynieść pozytywne efekty w kształtowaniu nawyków zdrowotnych już od najmłodszych lat. Przekazane informacje i doświadczenia mogą wpłynąć na rozwój świadomości zdrowotnej wśród uczniów i zachęcić ich do podejmowania aktywności fizycznej.

KLASA V A

„W świecie witamin”

Uczniowie kl. V A przystąpili do programu „Trzymaj formę”. Z wielkim zainteresowaniem obejrzeli film edukacyjny o odkrywcy witamin- Kazimierzu Funku.

Zapoznali się z piramida żywienia oraz dowiedzieli się, jakie witaminy są potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Z zaciekawieniem „szukali” witamin w swoim szkolnym śniadaniu. Wszystko to odbyło się przy dźwiękach piosenki pt. „Witaminki”.

Wkrótce zaczniemy tworzyć scenariusz poświęcony „Kolorowemu światu witamin” dla najmłodszych kolegów naszej szkoły

Szkolny Turniej Unihokeja „TRZYMAJ FORMĘ”

26 marca 2024r w ramach realizacji XVII edycji Ogólnopolskiego Programu Edukacyjnego TRZYMAJ FORMĘ zorganizowany został przez nauczycieli wychowania fizycznego 
SP 5 w Lęborku Szkolny Turniej Unihokeja. W rozgrywkach udział wzięło 40 uczniów (dziewczęta i chłopcy) z klas: 5a, 5b, 6a, 6b. Mecze rozgrywane były systemem „każdy z każdym”.
W wyniku sportowej rywalizacji :
I miejsce ex aequo zajęły klasy - 5 a i 6 b
II miejsce klasa 6 a
III -miejsce klasa 5 b
Uczestnicy nagrodzeni zostali pamiątkowymi dyplomami. Szkolny Turniej Unihokeja spotkał się z dużym zainteresowaniem uczniów klas 5 i 6 naszej szkoły. 

W ramach realizacji XVII EDYCJI OGÓLNOPOLSKIEGO PROGRAMU EDUKACYJNEGO " TRZYMAJ FORMĘ" ,
klasy: V A, V B, VI A, VI B z SP nr 5 w Lęborku zrealizowały w roku szkolnym 2023/24 następujące PROJEKTY EDUKACYJNE:

Klasa VA pod kierunkiem wychowawcy i nauczyciela współorganizującego kształcenie realizowała projekt edukacyjny pod tytułem:

Tworzymy przedstawienie teatralne na temat „Kolorowy świat witamin”.

Celem głównym projektu było poznanie specyfiki i historii witamin oraz ich roli w prawidłowym funkcjonowaniu ludzkiego organizmu.

Projekt realizowany był w roku szkolnym 2023/2024 od listopada do marca i przebiegał w 4 etapach:

Etap 1 – przygotowanie 

1. Wprowadzenie uczniów w zagadnienia związane z projektem i zapoznanie z instrukcją projektu.

Wybór rodzaju i tematu projektu.

2. Słuchanie audycji na temat odkrycia pierwszej witaminy przez polskiego uczonego Kazimierza Funka. Dzielenie się swoimi refleksjami na temat wysłuchanej audycji.

Etap 2 – planowanie 

1. Zastanowienie się komu, kiedy i w jaki sposób przekażemy informację na temat witamin i ich roli dla naszego organizmu. Zabawy integracyjne.

2. Zaplanowanie terminu wystąpienia z przedstawieniem dla uczniów oddziału przedszkolnego w szkole. Nauka piosenki pt. „Witaminki”.

Etap 3 – działania i realizacja 

1. Podział uczniów na grupy zajmujące się szukaniem treści do scenariusza oraz projektowaniem dekoracji.

2. Wspólny wybór i opracowanie scenariusza przedstawienia. Przegląd i wybór zgromadzonych pomysłów na dekorację.

3. Przydział ról. Wykonywanie dekoracji i elementów strojów.

4. Próby do przedstawienia.

Etap 4 – prezentacja

1. Wystawienie przedstawienia teatralnego dla młodszych uczniów oddziału przedszkolnego pt. KOLOROWY ŚWIAT WITAMIN. Przekazanie dzieciom z oddziału przedszkolnego przygotowanych witaminowych kolorowanek.

Klasa VB pod kierunkiem wychowawcy realizowała projekt edukacyjny pod tytułem: Od tłustych półgęsków do zdrowego talerza.

Celem podjętych działań było uświadomienie uczniom, jak ważna jest dbałość o zdrowie, które powinno być dla każdego z nas priorytetową wartością. Główny nacisk został położony na zasady dobrego odżywiania, jako istotnego czynnika mającego wpływ na zdrowie człowieka.

Projekt był realizowany od listopada do kwietnia i przebiegał w 4 etapach:

Etap I - przygotowanie projektu

1. Wprowadzenie uczniów w zagadnienia związane z projektem.

2. Wytłumaczenie istoty pracy metodą projektu.

3. Wybór projektu.

Etap II - planowanie projektu

1. Podział klasy na grupy zadaniowe.

2. Wyznaczenie zadań dla poszczególnych grup do przygotowania na kolejne zajęcia związane z realizacją projektu:

3. Zebranie informacji od starszych członków rodziny na temat ich tradycji kulinarnych.

4. Wyszukiwanie informacji na temat polskich tradycji kulinarnych na przestrzeni wieków.

5. Analiza wskazanych przez nauczyciela tekstów literackich pod kątem powyższego zagadnienia.

Etap III - działanie - realizacja projektu

1. Prezentacja przygotowanych materiałów.

2. Tworzenie menu oraz przepisów kulinarnych sprzed wieków w oparciu o zebrane materiały.

3. Rozmowa na temat zdrowego odżywiania współcześnie.

4. Dyskusja na temat różnic pomiędzy sposobem odżywiania się dawniej i obecnie - w dzisiejszych czasach.

5. Sporządzanie materiałów (m. in. gazetek szkolnych, makiet zdrowych talerzy) do wyeksponowania na terenie szkoły.

6. Zorganizowanie zajęć z instruktorem fitness jako elementu wspomagającego zdrowe odżywianie.

7. Przeprowadzenie ankiety pt. W zdrowym ciele zdrowy duch.

Etap IV - prezentacja, ewaluacja projektu

1. Wystawa przygotowanych materiałów edukacyjnych na korytarzu szkolnym.

2. Podsumowanie ankiet przeprowadzonych w klasach piątych.

Klasa VIB pod kierunkiem wychowawcy realizowała projekt edukacyjny pod tytułem: "Krok w Zdrowie: Warsztaty w Szkole dla Lepszego Stylu Życia’’.

Głównym celem warsztatów pt. "Krok w Zdrowie", prowadzonych przez klasę VIb w klasach 0, 1 i 2, jest promowanie zdrowego stylu życia i kształtowanie pozytywnych nawyków zdrowotnych u młodszych uczniów poprzez edukację, aktywność fizyczną oraz inspirującą interakcję.

Szczegółowo:

Edukacja zdrowotna:

1. Warsztaty miały na celu przekazanie młodszym uczniom podstawowej wiedzy na temat zdrowego odżywiania, regularnej aktywności fizycznej oraz higieny osobistej. Poprzez prezentacje, zabawy dydaktyczne i rozmowy, uczniowie klasy VIb przekazali istotne informacje na temat tego, jak dbać o zdrowie i utrzymywać dobre samopoczucie.

2. Zachęcanie do aktywności fizycznej: Warsztaty stawiały za zadanie mobilizowanie uczniów klas 0, 1 i 2 do regularnego ruchu poprzez organizację różnorodnych zabaw sportowych, prostych ćwiczeń fizycznych oraz aktywności na świeżym powietrzu. Uczniowie klasy VIb pełnili rolę animatorów i motywatorów, inspirując młodszych kolegów i koleżanki do aktywnego spędzania czasu.

3. Kreowanie pozytywnych wzorców: Poprzez pełnienie roli liderów i mentorów, uczniowie klasy VIb mieli okazję stać się pozytywnymi wzorcami dla młodszych uczniów. Dzięki swojemu zaangażowaniu i entuzjazmowi, byli inspiracją do podejmowania zdrowych wyborów i aktywnego stylu życia.

4. Budowanie więzi międzypokoleniowych: Warsztaty "Krok w Zdrowie" sprzyjały integracji między uczniami różnych klas oraz budowaniu więzi międzypokoleniowych. Starsi uczniowie mieli okazję dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem z młodszymi kolegami i koleżankami, tworząc przy tym atmosferę wzajemnego wsparcia i zrozumienia.

IV. OPIS ETAPÓW PROJEKTU:

I. Przygotowanie do realizacji projektu:

1. Zapoznanie uczniów z projektem edukacyjnym.

2.Analiza potrzeb: Przeprowadzają rozmowy wśród uczniów klas 0, 1 i 2, aby zrozumieć rozumieć ich aktualne nawyki żywieniowe i poziom aktywności fizycznej oraz określić obszary, które wymagają największej poprawy.

3.Opracowanie planu działań: Na podstawie zebranych informacji uczniowie klasy VIB tworzą plan działań, określając cele, tematy i formy warsztatów oraz planując budżet i potrzebne zasoby.

II. Planowanie:

1. Wybór tematów warsztatów: Na podstawie analizy potrzeb uczniowie klasy VI wybierają tematy, które będą poruszane podczas warsztatów, takie jak zdrowa żywność oraz aktywność fizyczna.

2. Opracowanie scenariuszy warsztatów odpowiednich dla danej grupy wiekowej

3. Opracowanie harmonogramu: Uczniowie klasy VI tworzą harmonogram warsztatów, określając daty, godziny i miejsca ich przeprowadzenia.

4. Przygotowanie materiałów edukacyjnych: Przygotowują materiały edukacyjne, takie jak prezentacje, środki dydaktyczne, plakaty, które zostaną wykorzystane podczas warsztatów.

III. Działanie

1. Przeprowadzenie warsztatów: Uczniowie klasy VIB prowadzą warsztaty dla uczniów klas 0, 1 i 2, prezentując im informacje na temat zdrowego stylu życia, prowadząc dyskusje, gry i zabawy edukacyjne.

IV. Ewaluacje/oceny projektu:

1. Ocena wiedzy: Przed i po warsztatach uczniowie przeprowadzili rozmowę, aby zmierzyć poziom wiedzy uczniów klas 0, 1 i 2 na temat zdrowego stylu życia. Po zakończeniu warsztatów porównali wyniki, aby określić, czy doszło do wzrostu świadomości i wiedzy na temat zdrowia i aktywności fizycznej.

2. Analiza uczestnictwa: Monitorowano obecność uczniów na warsztatach oraz ich zaangażowanie w proponowane działania. Wysokie uczestnictwo świadczyło o zainteresowaniu tematem i skuteczności działań.

Klasa VIA „Trzymaj formę”

1. Projekt edukacyjny

2. Piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej

3. Uczniowie wiedzą jak powinna wyglądać prawidłowo zbilansowana dieta i jakie jest zapotrzebowanie organizmu na aktywność fizyczną.

4. ETAPY:

A Przygotowanie projektu

- zapoznanie z programem „Trzymaj formę”

- przypomnienie- jak pracować metodą projektu

- wybór tematyki projektu

B Planowanie projektu

- podział klasy na grupy

- postawienie celów i przydział zadań w grupach

- określenie ram czasowych

Realizacja - prezentacja przygotowanych informacji dotyczących:

1) świadomości żywieniowej

2) nawyków żywieniowych

3) aktywności fizycznej- Ile wysiłku fizycznego dziennie?, Jakie jest zużycie energii podczas wykonywania różnych czynności i uprawiania najpopularniejszych aktywności?

4) dyskusja na temat: Czy uważasz, że prowadzisz zdrowy tryb życia?

5) przygotowanie gazetki klasowej

D Prezentacja

- podsumowanie ( jakie uzyskane informacje były najciekawsze, jakie najbardziej zaskakujące)

- prezentacja przygotowanej gazetki wśród uczniów i rodziców podczas spotkania z rodzicami

W ramach Ogólnopolskiego Programu Edukacyjnego Trzymaj Formę

została przeprowadzona ankieta pt.  W zdrowym ciele zdrowy duch. 

ankieta dotycząca następujących elementów związanych ze zdrowym stylem życia:

  • odżywiania
  • aktywności fizycznej
  • snu
  • czasu spędzonego przed telewizorem, komputerem, laptopem, tabletem  i telefonem

Badaniami objęto 44 respondentów - uczniów klas piątych

Ankieta składała się z 10 pytań dotyczących w większej mierze odżywiania. Trzy spośród pytań ankietowych dotyczyły innych elementów związanych ze zdrowym stylem życia: aktywności fizycznej, snu oraz czasu spędzonego przed telewizorem, komputerem, laptopem, tabletem i telefonem.

1. Na pytanie dotyczące ilości posiłków zjadanych podczas dnia 66% ankietowanych odpowiedziało, że trzy. 18% respondentów zjada cztery posiłki. Nieliczni badani zjadają jeden posiłek( 1 osoba) lub dwa ( 3 osoby).

2. Niepokojący jest fakt, że 32% uczniów nie zjada śniadania przed wyjściem do szkoły, a 20% je ten posiłek rzadko. Zaledwie 34% badanych zawsze zjada śniadanie przed wyjściem do szkoły.

3. Najczęściej spożywane jest śniadanie w postaci płatków z mlekiem - 32% respondentów. 14% ankietowanych wybiera jajecznicę, a tylko 2 osoby optują za owsianką. 30% uczniów zjada śniadanie w innej postaci ( np. kanapki, tosty)

4. 39% ankietowanych codziennie włącza do swojej diety warzywa i owoce. U 34% uczniów te produkty pojawiają się w diecie często, ale nie codziennie. 18% ankietowanych jada je czasami, a bardzo rzadko 2 osoby spośród badanych.

5. Codzienną aktywność ruchową podejmuje 57% respondentów, zaś 32% poświęca na aktywność 3 trzy dni w tygodniu . Nieliczni twierdzą, że nie mają czasu na aktywność fizyczną ( 2 osoby), a jedna osoba poświęca na nią jeden dzień w tygodniu.

6. Stanowczo za dużo badanych spędza przed ekranem telewizora, laptopa, itp. cztery godziny i więcej - 32% ankietowanych, zaś 30% korzysta z tych urządzeń dwie godziny dziennie. Pozostały procent respondentów to osoby korzystające z wyżej wymienionych urządzeń przez godzinę( 16%) lub 3 godziny ( 14%).

7. Osiem godzin na sen przeznacza 52% ankietowanych, 30% respondentów śpi zwykle 7 godzin, a nieliczni uczniowie śpią 6 lub 5 godzin.

8. Należy stwierdzić, że badani dość racjonalnie podchodzą do spożywania produktów typu fast food . 55% ankietowanych zjada je raz w miesiącu. Jednak 23% respondentów zjada je raz w tygodniu. 3 osoby twierdza, że tego typu produktów nie spożywają wcale, zaś 11% ankietowanych przyznaje się do jedzenia niezdrowych produktów kilka razy w tygodniu.

9. Ogromną pokusą dla badanych są słodycze. Kilka razy w tygodniu sięga po nie aż 52% badanych.

16% uczniów jada je codziennie, 14% raz w tygodniu, a 11% okazjonalnie.

10. Okazuje się , że badani najczęściej piją wodę - 55% ankietowanych. 20% respondentów chętnie sięga po sok . Tylko 9% uczniów jako napój wybiera herbatę, a jedna osoba spośród badanych najczęściej pije napoje gazowane. Kilkoro uczniów zaznaczyło jednocześnie kilka odpowiedzi.

Z przeprowadzonych badań wynika, że wśród ankietowanych nie ma jeszcze pełnej świadomości , na czym polega dbałość o dobrą formę. Należałoby :

- uświadamiać młodemu człowiekowi, jak ważną rolę spełnia pierwszy posiłek w ciągu dnia,

- zadbać o odpowiednią ilość i jakość posiłków i oraz ich regularność ,

- zwracać uwagę na potrzebę nawadniania organizmu,

- wdrażać dzieci do aktywności fizycznej jako jednego z niezbędnych elementów gwarantujących dobrą formę ,

- ograniczać dostęp dziecka do urządzeń typu: telewizor, komputer, laptop, itp.,

- zadbać o regenerację organizmu młodego człowieka , gwarantowanie mu spokojnego snu w odpowiednim wymiarze godzin.